sunnuntai 8. toukokuuta 2022

419-kampanja

YAD järjestää vuosittain huhtikuussa 419-kampanjan, joka lyhykäisyydessään on eräänlainen kannanotto vuosittain kannabiskulttuurissa järjestettävään 420-päivään. Tänä vuonna pääsin mukaan ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan kampanjaa!

Tässä listausta siitä mitä kampanjan toteuttaminen vaati:

1. Aloimme helmikuussa suunnitella mikä olisi tämän vuoden teema ja millä tavalla lähtisimme kampanjaa toteuttamaan. Halusimme ottaa suunnittelussa huomioon myös juuri startanneen Hamppupelto-hankkeen. Teemaksi valikoitui "Hatsiton huhtikuu" sekä yrttien kasvattaminen eli yrtittäminen. Kampanjan graafinen ilme ja valokuvat pyöri pitkälti vihreän värin, yrttien ja kasvien ympärillä.

2. Tilasimme siemenpaperille (ohutta paperia, jonka sisällä on siemeniä ja jonka voi istuttaa multaan) tulostettuja A6-kokoisia flyereitä, jotka taittoi ulkopuolinen graafikko. Minun vastuulleni jäi tarjouspyyntöjen laittaminen eri painotaloihin ja lopulta flyereiden tilaaminen.






3. Eräs vapaaehtoinen sopi puutarhamyymälän kanssa yhteistyökuviosta ja pääsimme liikkeeseen ottamaan valokuvia. Saimme sieltä myös alennettuun hintaan yrtitysvälineitä toimistolle!


4. Kuvasin sekä Jyväskylän että Tampereen Vaikuta!-illoissa vapaaehtoisten kanssa yrtityskuvia somea varten.

5. Työstin kuvista Adoben Illustratorilla Instagram-pohjan, jossa oli yhteensä 12 kuvaa. Jokainen kuva toimi yksittäisenä postauksena ja kaikki 12 kuvaa muodostivat isomman kokonaisuuden.






6. Julkaisin YADin Instagramissa yrtityskuvia läpi huhtikuun käyttäen hashtagia: #yrtitäedes + muitakin hashtageja, joilla tavoittaa kohderyhmää. Ajastin Hootsuitella postauksia 3 /viikko klo 7-20 välillä. Pari postausta jaoin myös Facebookissa. 

7. Mainostin muutamaa postausta Instagramissa sekä Facebookissa lisätäkseni kampanjan näkyvyyttä.

8.Tein läpi huhtikuun TikTokiin sisältöä yrtitys ja Hatsiton huhtikuu -teemoilla. Tiktokit keräsivät hyvin näyttökertoja ja herättivät vilkasta keskustelua, joten käytin paljon aikaa kommentteihin vastaamiseen, sekä kommenttikentän siivoamiseen.





9. Lähdimme varsinaisena 419-päivänä (19.4.) yrttimarsille jakamaan yrttien siemeniä ja siemenflyereita. Ideana oli kertoa kohtaamillemme ihmisille Hamppupelto-hankkeesta, sekä kannustaa viettämään Hatsitonta huhtikuuta. Kuvasin kameralla stillkuvia, sekä puhelimella videoita TikTokia varten.





10. Kampanjan jälkimaininkeihin kuului tilastoinnit. Kävin läpi kaikki 419-aiheiset somesisällöt, katsoin kuinka paljon mikäkin postaus on tavoittanut ihmisiä ja arvioin mitkä jutut on viestinnällisesti kannattavia, minkä tyyliset postaukset tavoittaa eniten kohderyhmää ja kuinka suuri merkitys postausten mainostamisella on näkyvyyden kannalta. Kävin myös nettisivujen kävijämäärät läpi ja huomasin, että 19.4. oli tullut kävijämääräpiikki sekä Hamppupellon että YADin nettisivuille... Liekkö yrttimarssi ollut syynä tähän? Kokosin luvut raporttia varten ja laitoin sen menemään eteenpäin ohjaajalleni Saaralle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti